Karin & Peter Burman & Robert Henriksson

20 november  2005

Intim jazz på Konsthallen

text : Sven Ljungberg

Göteborgsbaserade duon Peter Burman piano och Karin Burman sång framträdde i söndags på Konsthallen tillsammans med basisten Robert Henriksson.
Konserten hade fått rubriken "De vackraste sångerna du aldrig hört" och det var precis vad det handlade om. Karin berättade att Peter först komponerade musiken, att hon sedan kände in stämningarna och skrev texterna. Texterna behandlade ämnen som vår stressade samtid, saknaden eller kanske mera längtan efter ungdomens vitalitet, relationsproblem samt tillvaron ur manligt och kvinnligt perspektiv.
Peter och Karin bodde en tid i New York där Peter samarbetade med den polskfödde jazzviolinisten Michael Urbaniak medan Karin bland annat tog lektioner av röstekvilibristen Ursula Dudziak. Vi fick endast ett mikroskopiskt smakprov på de "gymnastiska ljudvolterna" (som emellertid är väl värda att bekanta sig med). Istället fick vi en sång, eller kanske en bruksanvisning i hur man klarar sig i "The City Jungle". New York Stories avlutade det ordinarie programmet, som extranummer undfägnades vi en finstämd vaggvisa tillägnad dottern Ella.
Lyriskt, sparsmakat pianospel från Peter. Personlig stämma, tänkvärda texter och inte minst viktigt bra mellansnack som gav en konserten en varm och intim inramning från Karin.
Robert var som i alla sammanhang han framträder självklart följsam, svängig och stilmedveten.
December månad blir intensiv för jazzdiggarna i Arvika med omnejd. Arvika Jazz Club arrangerar traditionsenlig Adventsjazz på Konsthallen, med avslutande tomtejazz med Clara Sjöberg och Marie Nilsson med vänner. Dessutom framträder två publikfavoriter från sommarens JözzeJass på Ritz tredje december. Sven Zetterberg Blues Band tillsammans med Arvikas egna soulkings T-Bear & The Dukes of Rhytm.

uppä

-----------------------------