Ludvig Berghe kunde ha blivit konsult
i byggbranschen, men valde att bli
pianist istället. Huruvida byggenskapen
gjorde en förlust då är svårt att
ha någon mening om, men inte om
att svensk jazz tveklöst gjorde
en högst avsevärd vinst. Det klarades
för en vidare publik när kritiken
öste lovord över debutalbumet på
Moserobie - Ludvig Berghe trio heter
plattan helt lakoniskt - underströks
av hans mottagande av Sveriges Radio
P 2:s utmärkelse Jazzkatten till
Årets Nykomling i våras och bekräftas
ytterliggare under den pulssagsturné
gruppen nu är ute på och som nådde
jazzklubben i Arvika och Konsthallen
torsdag kväll.
I konstaterandet att det handlar
om en underbar trio - Mattias Welin
spelar bas, Daniel Fredriksson trummor
- som spelar underbar musik inryms
hela den katalog av facktermer som
kunde ta upp spaltutrymme om man
ville uttrycka sig akademiskt. Det
vill man emellertid inte, bland
annat av det skälet att musiken
aldrig hamnar i de akademismer man
inte så sällan utsätts för när välutbildat
folk vill klargöra att de är hemmastadda
i musikteorin och som meddelar just
att de gått i skolan. Vilket i och
för sig inte är så mycket till meddelande
när det kommer till den konstnärliga
kritan. Då vill man hellre uppleva
det inhämtade som medel för att
upprätta kommunikation av exempelvis
känslomässiga meddelanden filtrerade
ett personligt temperament. Just
det sysselsätter sig Berghe och
trion med oavbrutet.
Musiken (genomgående Berghes egen)
är kaleidoskopiskt komplex och full
av saker och ting för ett tränat
musikintellekt att analysera - men
ändå så direktverkande självklar
att den välkomnar, rent av omfamnar,
vilken mottagare som helst. Att
alla tre är lysande musiker, i fråga
om den rent hantverksmässiga delen
av hanteringen i den utformning
de valt att ge den, är självklart.
Ingen i den här trion är utbytbar.
Den inbördes förståelsen är ogenomträngligt
tät. Mellan Berghes piano och Fredrikssons
fantastiska trummor går telepatiska
ledningar med Welin som omkopplingscentral.
Snart är den här trion ett internationellt
begrepp i jazzen.
Trion som är "ett
instrument"
Text: Pelle Broberg (AN)
Ludvig Berghe Trio är lurig musik.
Pianotrio är ju inget ovanligt:
flygel ( i bästa fall) bas och trummor.
Nog så, Konsthallen har en fin flygel.
Lurigheten består av mycket: romantiska
klaverbroderier får oss att drömma
in i en behaglig balladstämning
- sen exploderar allt i märkligt
sammansatta taktarter. Ludvig får
oss alltid att vänta något annat
än vad som kommer. Han nyttjar klicheér
inom traditionen - ibland på ett
karikerande sätt ibland som "alla
sätt är bra - utom de tråkiga".
Men, mest handlar det om livet -
konflikter, kärlek, humor, allt!
Livet är till stor del surrealistiskt,
asymmetriskt, t.o.m. anarkistiskt,
varför skulle då inte musiken vara
det?
Ludvig är en typisk högerhandspianist
med en mycket god teknik. Hans sätt
att frasera har liknats vid saxofonisters,
undertecknad tycker sig höra ett
nära släktskap med den legendariske
Lennie Tristano - "linjen betyder
allt" Mattias Welin är en stabil
kontrabasist och levererade ett
flertal fina solon. Hans ton är
en smula träig, men den understryker
det rytmiska i hans spel, Samarbetet
med Ludvig och trumslagaren Daniel
Fredriksson ligger på högsta tänkbara
nivå! Daniel är en virtuos, värd
ett eget kapitel. Vare sig han arbetar
med eller mot resten av trion (eller
mot oss) är det ett rytmiskt äventyr
att lyssna till, och iaktta! Tyvärr
var han i mångas öron ibland lite
väl stark.
Trion är inte bara samspelt - man
uppfattar den som ett instrument.
Ludvigs kompositioner är inte av
typen tema - improvisationer - tema
- slut, utan som större helheter,
där det kvittar vad som är komponerat
eller improviserat. Tilläggas bör
att Konsthallens publik var entusiastisk,
liksom denne anmälare.
|