9 mars - 08

text : Sven Ljungberg

Lysande Claes Janson

Jazzklimatet i Arvika befinner sig för närvarande på en hög och jämn nivå. Jormin & Pyysalo följda av Karolina Vucidolacs brasilianska fyrverkeri och
så söndagskvällens lysande konsert med Claes Janson och Mikael Skoglund Kvartett. Claes Janson var under flera år på sjuttiotalet ansvarig för
Jazzclub Fasching i Stockholm. Ofta var kvällens höjdpunkt när Claes kom upp och körde en låt med aftonens band och då gärna en blues!
Blues blev det även på Rackstadmuseet, av finaste blågula märke. Eller kanske inte riktigt? Claes berättade att Cornelis Vreeswijk aldrig skickade in sitt intyg om "att han kunde klara sig hjälpligt på det svenska språket", så Cornelis ansökte faktiskt aldrig om svenskt medborgarskap! Likafullt måste Ångbåtsblues räknas till den svenska vistraditionens största skatter.

Mera svensk blues blev det med Povel Ramels Gräsänklingsblues, i en underbar version som också innehöll ett scatsolo av Claes. Över huvud taget duggade soloinsatserna tätt och det kändes inte som överord när Claes presenterade sitt band som "ett av de bästa han haft med sig". Mikael Skoglund piano, Klas Lindqvist altsaxofon och klarinett, Hans Backenroth kontrabas och Roger Johansen trummor. Vilka musiker och vilka vilda solon! Klas Lindqvist visade bland annat upp sin bakgrund som trad-klarinettist i en dixieversion av Ulf Lundells "Och går en stund på jorden". Hans Backenroth har vi hört flera gånger förut i Arvika och var gång är en fröjd! Nye trummisen Roger Johansen imponerade med lyhört och följsamt spel. Kapellmästare Mikael Skoglund är en riktig klippa, järnkoll på alla arr och svängiga solon därtill.

Den som imponerar mest är ändå Claes Janson själv. Han sjunger klockrent och har en sagolik timing, men framför allt lyckas han med konststycket att göra alla dessa örhängen till sina egna! "Sakta vi går genom sta´n" var ett av Monica Zetterlunds paradnummer, men Claes Jansson gör låten lika bra. Samma sak med bitar man ögonblickligen associerar med Vreeswijk eller Ramel eller för den delen med Nat King Cole. Vi vill ha mera Claes Janson och absolut senast till nästa JözzeJass!

----------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------