Hawk on Flight
Olssons Magasin
11 oktober  2005

Fusionjazz med sting

text : Sven Ljungberg

En av den svenska fusionmusikens mest kultförklarade konstellationer spelade i Arvika i tisdags. Hawk on Flight var den mest hyllade svenska gruppen inom den något spretiga musikstil som smälte samman rockens energi och elektrifierade instrumentuppsättning med jazzens intrikata harmonier. Resultatet blev flera fantastiska band som till exempel Weather Report, gitarristen John McLauglins många projekt och trumpetaren Miles Davis senare plattor. Tyvärr kom genren i vanrykte när produktionerna blev alltmer slickade och mycket började låta som om det var skrivet för att förföriskt strömma ur högtalarna på en chic restaurant!
Med musiker och kompositörer som basisten Matz Nilsson, pianisten Lars Jansson, gitarristen Staffan William-Olsson, saxofonisten Ove Ingemarsson och trumslagaren Christer Sjöström var risken att fastna i genrens klyschor minimal. Samtliga skämde bort publiken med hisnande solon. Staffan William-Olsson har ju spelat i Arvika att flertal gånger senaste åren med "The Real Thing" och Sharp 9. Lars Jansson spelade med sin trio på Ingesund för ett par år sedan, med mer "renläriga förtecken". Matz Nilsson växlade mellan bandad och bandlös elbas och det funkiga drivet på den bandlösa i till exempel Bermuda Triangel var en fröjd att höra!
Självklart var återhörandets glädje stor när Fly Free Faster och Bermuda Triangel spelades, men även ett par nyare komposition fick välförtjänt plats på kvällens spellista.
Spelningen i Arvika var en i en lång rad under en reunion-turne som förutom Arvika även bland annat når Fasching i Stockholm, Nefertiti i Göteborg och Kultumejeriet i Lund.
Arvika Jazz Clubs nästa program blir betydligt mer finstämt, Karin och Peter Burman spelar tillsammans med Robert Henriksson på Konsthallen söndag 20 november.

Helgjuten fusion med Hawk on Flight

text: Johnny Olsson
(NWT)

Fusion betyder ungefärligen sammansmältning, i musiksammanhang alltså integrerande av element från skilda musikaliska fält - något som i och för sig är själva utgångsläget för jazzens tillkomst överhuvudtaget och som musikformen sysslat med i alla tider. Men under 70- och 80-talen blev uttrycket ett eget stilistiskt begrepp, där kanske främst inlemmandet av rockmusikens rytmiska underdelningsprinciper gav musiken dess identitet.
Hawk on Flight, den göteborgsbaserade gruppen under basisten Matz Nilssons ledning, blev stilartens svenska flaggskepp. Nu har han samlat originalupplagan av bandet för en reunionturné och den spelade i tisdags åt Arvika Jazz Club (20 år efter första gästspelet hos klubben!) i Olssons Magasin.
Det är en högst kompetent församling som ger en musikalisk påminnelse om fusion - perioden: gitarristen Staffan William - Olsson, tenoristen Ove Ingemarsson, keyboardspelande Lars Jansson och trumslagaren Christer Sjöström omger kapellmästaren och spelar de ofta ganska krävande kompositionerna, skrivna inom bandet, med den drivna precision som stilen kräver.
Att allihop är utmärkta solister är väl överloppsgärning att påpeka: de är välkänt och etablerat förankrade i svensk jazz övre skikt sedan många år. Därför bara en notering om att Lars Janssons finslipade harmoniska och melodiska ådra flödar lika rikligt i vilket sammanhang han än hörs - och en undring om tillräckligt många har klart för sig vilken förstklassig tenorist Ove Ingemarsson är? En musikernas musiker är han, men jag har en känsla av att han är oförtjänt anonym i det bredare medvetandet.
Hawk on Flight bjöd på en helgjuten demonstration av innehållet i begreppet fusion.

uppä

-----------------------------