Jan Allan & Unit

Rackstadmuseet 8 mars 2007

Strålande Jan Allan & Unit

text: Sven Ljungberg (AN)

Arvika Jazz & Blues Club kunde i torsdags glädja sig åt Jan Allan & Units första turnespelning. Jan Allan & Unit är engagerade av Musik i Blekinge för att genomföra en Sverige turné och Rackstadmuseet var spelplats för premiären. Trumpetaren Jan Allan har en lite speciell bakgrund till sitt instrumentval. Han spelade till att börja med piano, men tog över en hyrd trumpet och fann sig så småningom spelandes trumpet i Carl-Henrik Norins orkester på Nalen! Trumpeten har sedan dess varit hans huvudinstrument och listan över de världsklassmusiker han spelat med är hur lång som helst.

Den väl sammansvetsade trion Unit har spelat tillsammans i ett tiotal år. Basisten Peter Janson har hörts flera gånger i Arvika, senast med sångerskan Rigmor Gustafsson och gitarristen Jan "Janka" Johansson vid en bejublad spelning på Ingesund i höstas. Janson har en underbar teknik och har solon med "glimten i ögat". Att basist och trummis är överens år essentiellt om det skall svänga om ett band, oavsett genre. Kristofer Johanssons trummor och Jansons bas är definitivt bästa vänner och väver ett tight och glittrande komp. Gitarristen Niclas Höglind hade med sig ett pedalbord nästan lika stort som Johanssons trummatta och en Marshall låda Ritchie Blackmore skulle nickat gillande åt! Men skenet bedrog. En underbar gitarrist som spelade i långa svepande linjer och med sparsmakad elektronikanvändning, som när den nyttjades hade en mening i musiken och gav pregnans åt soundet. Höglind har en, för jazzgitarrister, speciell teknik tydligt präglad av klassiska studier.

Jan Allan är som sagt en institution inom svensk jazz och han delade också frikostigt med sig av anekdoter och minnen. Repertoaren var till viss del trumpetpräglad, med kompositioner av Miles Davis och Kenny Wheeler. Tolkningarna av Visa från Utanmyra och Skänklåt från Floda hörde till konsertens höjdpunkter, liksom Sonny Rollins glada calypso St Thomas. Som extranummer fick vi en fin version av Basies storbandsklassiker Lil´ Darlin.

Nästa arrangemang i Arvika Jazz & Blues vårprogram är Mats Öberg Trio som kommer till Olssons Magasin söndag 25 mars. Klaviaturspelaren Mats Öberg är kanske mest känd för att som tonåring samarbetat med Frank Zappa och som medlem i hårdsvängande Mats & Morgan Band. En spännande kväll förväntas!

Omväxlande med Jan Allan och Unit i Arvika

text: Olle Hernegren (VF)
Skriptus hemsida

Blekingebaserade gruppen Unit har för vana att ta med sig olika solister ut på turné i landet. Förra året besökte trion Karlskoga med pianisten Lars Jansson, och i år är det trumpetaren Jan Allan som är frontman.
Jan Allan har funnits på den svenska jazzscenen han debuterade med Carl-Henrik Norin på Nalen 1955. Sedan dess har han spelat med de flesta svenska jazzmusiker av rang - Lars Gullin, Bengt Hallberg, Georg Riedel och Jan Johansson för att nämna några - och många av de internationella.
Unit är en väletablerad komptrio med Karlstadsonen Peter Janson på bas, Niclas Höglind på gitarr och Kristoffer Johansson på trummor.

Kvällen på Rackstadmuséet bjuder på en blandad och omväxlande repertoar. Gruppen spelar Do Nothing Til You Hear From Me i en varm och tillbakalutad tolkning, där Peter Janson får excellera i basens högsta register. Jan Allans trumpet har en klang som är ett personligt varumärke. Hans spel är lågmält småsvängigt, ofta med en lyrisk ådra av folkton. Men i en eldfängd version av Sonny Rollins Karibieninspirerade St. Thomas är det rejält bett i Allans trumpet. Niclas Höglinds gitarr talar som bäst med ett rent gitarrljud. Ibland överdriver han användandet av effekter, och i Visa från Utanmyra balanserar hans sorgsna klanger på pekoralgränsen. Peter Janson och Kristoffer Johansson är ett drivet par som trivs på jobbet. Janson får i vanlig ordning visa att hans lysande teknik går hand i hand med det musikaliska uttrycket.

Jan Allan kom till Värmland efter en turné i Skottland, där han tillsammans med många andra svenska jazzmusiker har varit med om att presentera Jazz From Sweden under några veckor. Förhoppningsvis rönte han större publikintresse där än i Arvika - det var plats för fler på Rackstadmuséet.

Fysikern som är en jazzens mästare

text: Johnny Olsson (NWT)

Fast jazz är en musikform där personligheten ges fritt spelrum och rentav hålls som en grundsten är merparten av vad man hör varianter av tydligt urskiljbara förebilders dialekter. Det behöver för all del inte -- undantagandes alltför uppenbara plagiat -- vara negativt: att identifiera sig med något som man har egen klangbotten för och alltså känner igen sitt innersta i kan vara en bra startramp för vidareutveckling längs egna vägar.
Men det är ändå mötena med det unika som ger de djupaste intrycken. Trumpetaren Jan Allan är unik, han spelar inte som någon annan än just Jan Allan. Jag åtar mig att identifiera honom lätt om två takter av hundra trumpetare spelas upp för mig. Redan tonansatsen är nog.

Både tonalt och melodiskt sysselsätter han sig med skulpterandet av en särpräglad musikalisk skönhet. Ett högt utvecklat sinne för vad man skulle kunna kalla musikalisk saklighet, grundad på djupt kunnande om material och förutsättningar för dess bearbetande, parat med en intuitiv lyrisk känsla resulterar i en sorts ren, osentimental vackerhet i spelet.
Civilt är han doktor i elementarpartikelfysik. Möjligen bidrar detta i sammanhanget något prosaiska konstanterande faktiskt till att han musikaliskt är poet på det sätt han är det!

Mycket kunde ordas om olika inslag i hans spel. Jag nöjer mig med att peka på hans totala frihet i behandlingen av tempona i fraseringen. Den, en arkitektonisk formmedvetenhet och kristallklart harmonisinne gör hans musik till en märklig upplevelsen av äventyr under total kontroll.

Det var alltså vad Arvika Jazz & Blues Club bjöd publiken i Rackstadsmuseet på torsdag kväll då han spelade där tillsammans med gitarristen Niclas Höglind, basisten Peter Janson och trumslagaren Kristofer Johansson, det vill säga Blekinge länsmusiks jazzgrupp Unit. Den trion är också höggradigt kompetent i alla sina delar och tillsammans gjorde de en innehållsrik musik med spännvidd mellan folkmusik och samtida jazzkompositörers alster.
Gott att ha hört!

-----------------------------