I
torsdags hade Arvikas jazzklubb
i samarbete med musikhögskolan Ingesund
bett pianisten Lars Jansson och
hans trio, där Lars Danie1sson spelar
bas och Anders Kjellberg trummor,
spela konsert i Ingesundsaulan på
kvällen för att inleda klubbens
vårsäsong och bättre premiär är
svårt, för att inte säga omöjligt,
att tänka sig.
Trion
är en av den svenska jazzens mest
långlivade grupper med bortåt två
årtiondens samarbete bakom sig.
Det är i och för sig ingen kvalitetsgaranti;
musiken kan fastna i de välövade
och blanknötta handgreppens rävsax
och stelna i polerad form som mist
innehållet. Men om de många årens
samarbete grundar sig på musiken
som kreativt uttrycksmål med öppna
vidder för personliga karaktärer
i samstämmighet, men utan restriktioner,
blir det något helt annat - som
i det här fallet.
DESSA TRE ÄR
fullblodsmusiker med den artens
kommando över arbetsverktyg och
medel; det får räcka som sammanfattning
av utgångsläget för att slippa räkna
upp rader av positivt laddade facktermer.
De kan s p e 1 a, punkt och slut,
och de spelar alltså jazzmusik.
Det gör de i så tät närhet att deras
intuitioner tycks utgå från samma
hjärna, som om tre improvisationer
skapades i ett gemensamt medvetande.
Gruppkänsla, med frihet I botten,
av sådan kraft är mycket sällsynt
var man än letar. Den konstnärliga
jämbördigheten är total och eftersom
alla tre alltså är starka musikaliska
personligheter är summan musik
som verkligen blir djupt berörande.
DET
ÄR INTE ofta man sitter alldeles
reservationslös som lyssnare ens
i mycket positiva sammanhang, men
här finns inget annat att göra än
att tacksamt bara ta emot.
Repertoar:
huvudsakligen nyskrivet material
(både Jansson och Danielsson är
som bekant gedigna kompositörer)
för en ny skiva som snart ska spelas
in, med spelrum för allt mellan
andlös skönhet ock lätt absurd humor;
hela känslospektrat tas i bruk.
Själen känns på något vis nytvättad
efter kvällen!
Ingen lämnas oberörd
text: Jan Grundel (AN)
En konsert med göteborgaren Lars
Jansson lämnar ingen lyssnare oberörd.
Antingen kan man ta till sig musiken
eller har man svårigheter därmed.
Jag måste erkänna att stundtals
står jag lite främmande inför
hans musik. Kan man kalla det free
form jazz så gärna för mig. Lars
Jansson har ju inga svårigheter
att komponera ny musik, utan är
istället känd för att fullkomligen
spruta ur sig nya kompositioner.
En del är små mästerverk, andra
lämnar mig ganska likgiltig.
Han har den goda smaken att alltid
omge sig med ypperliga medmusikanter
och i konserten på musikhögskolan
förra veckan spelade Lars Danielsson
kontrabas, en rese både med och
utan stråke. Anders Kjellberg trivdes
väl bakom sina trummor och bjöd
på perfekt underspel och drivande
puls. Den första låten började rent
atonalt och jag tänkte nu blir det
ren atonal jazz.
Och det är sannerligen inte min
starka sida! Men synkoperna hamnade
rätt och det svängde ganska ordentligt.
Det som spelades var nästan bara
egna kompositioner utom Cole Porters
Night and Day. Gissa om jag blev
lycklig när jag kände igen de första
ackorden. Det blev till en av de
allra bästa tolkningar av Night
and Day jag hört på många, många
år. Kanske t.o.m. den allra bästa!
Den förlät mycket av de "svåraste"
verken och lämnade efter sig behagliga
associationer. Är det riktigt bra
musik upplever jag färger och här
blev det ett skönt blått skimmer.
Mycket bra!
Stundtals blev det dock lite show
över Lars pianospel. Knäppande på
strängarna, viftande med notpapper
och "tittut" i kulisserna.
Sånt höll man på med redan på 50-talet
och tusan vet om det var speciellt
roligt då.
Men som jazzkonsert ska det bedömas
slutligen och betyget måste bli
mer än godkänt. Till det bidrog
i hög grad Lars Danielssons basspel.
|