Jazmyne
Olssons Brygga
11 juni  2005

Jazmyne vassast i år!

text : Sven Ljungberg
(AN)

Många musikvänner kom till Olssons Brygga i lördags när Jazmyne hade en hastigt bokad spelning. Elva fantastiska kvinnliga musiker från Syd Afrika, Sverige, Danmark och Norge, och jag garanterar, det var årets utan konkurrens vassaste spelning! Otroliga musiker, med en utstrålning och ett musikantskap långt utöver det vanliga.

Stilmässigt rörde man sig mellan afrikansk partymusik, soul och funk, allt rikligt kryddat med solon som fullständigt tog andan ur åhörarna. Arvika bekantingen Hildegunn Öiseth bidrog med lite norsk fjälljazz och Hildegunns trumpetsolo på konsertens första låt var bara det skäl till ett besök. Låtarna var samtliga egna kompositioner, enda "lånet" var en text av Halldis Moren Vesaas, en vacker och för den delen även trösterik betraktelse över livet, döden och en önskan att återfinna varandra på andra sidan. Så gripande och innerligt framfört att det kändes som om världen stannade upp för ett ögonblick. När bifallet klingat ut var bandet strax "back on track" och trummor, slagverk och bas började pumpa ut snärtiga beats, ivrigt understödd av den tighta blåssektionen. De två sångerskorna gav begreppet "att bjuda på sig själv" en helt ny dimension! Otroliga musiker, otrolig karisma, otrolig dans!

För er som till äventyrs inte "hann med i svängarna" och missade spelningen i lördags, finns möjlighet att bekanta sig med trumpetaren Hildegunn Öiseth, basisten Ida Gormsen, Clara Kempff trummor och Ingrid Kindem klaviatur som tillsammans med Sidsel Walstad framträder på Jözze Jassen som Nordic Beat! En eloge skall också gå till Mattias Olsson på Olssons Brygga, som med kort varsel gav Arvikaborna den här unika möjligheten till en riktigt stor musikupplevelse.

uppä

-----------------------------