Lallens Sport&poporkester
14 december - 08

text : Sven Ljungberg
(AN)

Lyckad debut av Martin Hultén Band

Den tredje Adventsjazzen bjöd, som vanligt, på mycket bra musik och dessutom på en premiär i form av nybildade Martin Hultén Band.

Först ut var Lallens Sport & Pop Orkester med kapellmästare Alexander ”Lallen” Hultén piano, Joel Persson bas, Hannes Liljedahl trummor, Anders Lindahl trombon och Petter Lindahl valthorn. Bandet blir allt tightare, solona sitter säkrare och den musikaliska kommunikationen flyter allt smidigare. Flera av låtarna har stått länge på repertoaren men en helt ny låt fick vi höra, en jazzvals med fint sväng i.

Arvikas återväxt på jazzfronten har alltså återigen visat sig vara god och efter paus stod några av de ansvariga för den fina traditionen på scen när det blev dags för Martin Hultén Band att premiärspela. Martin har vi sett i bland annat som gitarrist i Jörgen Zetterquists ”Four Men Only” och som lärare och inspiratör på Solbergagymnasiets musikestetiska program. Musikskolans Robert Henriksson har vi vant oss att höra som basist i olika konstellationer, men han är också en alldeles utmärkt pianist. Basen trakterades nu av Fredrik Kaudern och trummor och slagverk av Antti Ojala.
Bandet spelade idel originalkompositioner, i en genre Martin själv kallar ”garagejazz”. Inte helt lätt att räkna ut på förhand, men mycket varierat och personligt, framfört i full frihet. På de första låtarna spelade Ojala slagverk och Martin nylonsträngad gitarr. Låten ”The Tiny White Van” tillägnades Mma Ramotswe och hennes älskade bil som oförtrutet kuskar runt under Botswanas brännande sol, på jakt efter sanningen. Fusion-genren är närmast definitionsmässigt elektrifierad, men ”unplugged fusion” beskriver ganska väl hur det lät.

När Martin bytte den nylonsträngade gitarren mot en elektrisk och Antti slog sig ned bakom trumsetet blev musiken ”råare”, mera rockinfluerad. Favoritlåten ”Arnold” tillägnades tolvtonskompositionens fader, Arnold Schönberg, som enligt Martin jobbade med ”fulheten i musiken”. ”Arnold” visade sig vara ett ruffigt stycke med dissonanta hårdrocksriff och inströdda bossatakter garnerade med klassiskt pianoglitter. En skiva lär vara på väg och den har vi all anledning att se fram emot!

-----------------------------