Konstnärligt musikaliskt

Anders Jormins trio
Ingesund, Arvika

text: Johnny Olsson

Många fler hade fått plats i Ingesundsaulan när Anders Jormins trio inledde vårsäsongen åt Arvika Jazz Club i fredags, men de som tagit sig dit tackade med långa och varma applåder för en givande och annorlunda musikupplevelse och det med all rätt.

Under senare årtionden har kontrabasens roll och basspelet utvecklats kanske mer än någon annan instrumentkategori. Anders Jormin är en av dem som visar upp hela den uttrycksrikedom som ryms i instrumentet när det hanteras av folk med begåvning, handlag och ambition nog att övervinna de avsevärda svårigheter som redan konstruktionen som sådan erbjuder. I kombination med djuplodande musikalitet har det gett honom världen som arbetsfält.

Han är virtuos i ordets ursprungliga betydelse. Det innebär att inga av hans hisnande instrumentala färdigheter används för imponerande egenvärdes skull, utan för att hans uttryck behöver dem: allt har självfallet konstnärligt musikaliskt egenvärde. När handaskickligt folk på den nivån är i farten är det sällsyntare än man tror: det kan ofta bli mer idrott än musik.

Finske vibrafonisten (och slagverkaren) Severi Pyysalo som är samma andas barn. Att de bägge som duo haft stora framgångar är inte svårt att förstå. Pyysalo är en lika skarpprofilat unik musiker som Jormin och deras inbördes rapport är närmast telepatisk. Och med sopran- och tenorsaxofonisten Lisen Rylander har bägge utökat duon till trio. Det är ett utmärkt val; med tankfull integritet destillerar hon ut sin egen essens ur musiken.

Mestparten skrivs inom gruppen, musik med rikedom på atmosfär och valörer, spänning, skönhet och klanglig variation med små, men effektiva medel - exempelvis att Pyysalo spelar slagverk på vibrafonens sarg eller att rösterna tas i bruk. Att placera musiken i någon kategori känns egentligen onödigt, men kanske samtida kammarmusik med improvisation som viktigt element är en beskrivning, med det skrivna och det improviserade så organiskt sammanfogade att det är svårt att särskilja.

En både fräsch och rik musikupplevelse var det i alla händelser!

-----------------------------