Arvika
Jazz Club och medarrangörerna
kan summera tolfte upplaganav
JözzeJassen, som fyllde både hamnområdet,
själva stan och omgivningarna
med musik från fredag till söndag,
som en både publik och musikalisk
framgång. Det var trångt både
i det stora festivaltältet och
restaurangen Olssons Brygga bägge
kvällarna och att vädergudarna
beslöt att avbryta finväderssommaren
med regn och blåst togs med gott
humör av både musiker och publik
- som heller inte lät sig nedslås
av att ett rätt långt strömavbrott
både släckte halva stan och tystade
jazzen!
Sex
grupper befolkade de bägge scenerna
vardera kvällen. Under lördagen,
inledd med parad genom stans
gator spelades det runt lunch
på Rosengårdens café av Kvinnoväsen,
på Nordells konditori av Ingo
Project, Peoria Jazzband höll
till på gågatan, Lotta &
Bråkmakarna i Konsthallen, In
Session på Olssons Brygga och
i Brättne Bruk spelade Per &
Gunilla gammeljazz.
Inledningskvällen
presenterades en hel del av
Arvikas eget omfattande jazzliv.
I inledande Ingu Hot Five fäste
både sångerskan Lotta Delebrants
inlevelse och Göran Rambergs
moget avklarnade tenorsax sig
i minnet. Claes Janson sångaren,
gavs skicklig inramning av pianisten
Daniel Nolgård, basisten Robert
Henriksson och oförbrännerligt
vitale trumslagaren Nils-Bertil
Dahlander - och tappade inte
modet fast strömmen försvann
ett bra tag.
I
Jazz Trummor och Allt visade
arvikas unga jazzgarde - bland
annat bortgångne festivalgrundaren
Bertil Krantz trombonspelande
dotter Karin - upp avsevärd
talang. I restaurangen huserade
Jörgen Zetterquist med vänner,
med en hel hög med sångerskor
i vänkretsen. Och munspelande
Pelle Lindström satte punkt
med sitt Blow Your Blues.
Backwood
Band och Peoria Jazzband huserade
i restaurangen medan Norge höll
hov i tältet under lördagen.
Från Kongsvinger kom trumpetaren
Hildegunn Öiseth för att premiärspela
med sin fina kvartett Blester
Group. Det bandet bör värmländska
jazzarrangörer ha i minnet!
Hon efterträddes av Staffan
William-Olssons Sextett vilket
betyder tight, 60-tals rotad
sväng med bland annat blixtrande,
bluesigt gitarrspel av kapellmästaren
- och mästertenor från vikarierande
Knut Riisnes.
För
många stod nog förväntningarna
högst på tredje bandet i tältet
The Brazz Brothers. Och eftersom
det bandet inte vet hur man
spelar annat än i världsklass
lär ingen ha blivit besviken.
Varje möte med den gruppen handlar
om förstklassigt musikerskap,
med plats för både allvaret
och humorn.
Det kan tyckas som litet underligt
programtänkande att placera
en intim duo som avslutningsband
efter brassurladdningen, men
de som stannade kvar under gitarristen/violinisten
Jan Johanssons och basisten
Peter Jansons avdelning glömmer
den nog inte. Om en av kärnorna
i jazzmusik är personligt uttryck
- och så är det nog! - är de
bägge fullblodsmusiker; två
virtuoser med telepatisk inbördes
förståelse och alldeles unik
framtoning!
Och
på söndag gick det båt ut till
Blåsut, där sångerskan Barbro
Olsson med vänner och pianisten
Samuel Nissilä-Källström spelade
avslutande picknickkonsert för
att översvämningsskadade stadsparken
skulle få vila sig.
Den
nya festivalmiljön är ett lyckokast,
för Folkets Hus är i sanningens
namn en tråkig lada.
Och
till trivseln bidrog också konferencieren
Bengt Berg, både med burleskerier
för skrattmusklerna och sånt
som tål att tänka lite längre
på.
Nu
får vi vänta i två år på nästa
upplaga av jazzfestivalgemyt
i Jösse härad.
|