Det svängde och värmde!

GÖRAN KLINGHAGEN KVINTETT
Rackstadmuseet
10/3 -02

Text: Pelle Broberg

Söndagskonserten på Rackstadmuseet med Göran Klinghagens kvintett svängde och värmde.

En av Sveriges främsta jazzgitarrister (och det finns gott om  konkurrenter) heter Göran Klinghagen. Han arbetar dessutom som jazzlärare på Ingesunds Musikhögskola, där han har namnkunniga kollegor i jazz-facket: Karl-Martin Almqvist (tenorsax), Daniel Nolgård (piano), Matz Nilsson (bas) och Terje Sundby (trummor) - tillsammans en kvartett som heter duga!

Trots att man i "normala" fall inte spelar tillsammans lät kvintetten som en sammansvetsad ensemble vid söndagens konsert på Rackstadmuseet, där alla känner varandra väl - så är det när musikerkunnandet är på högsta nivå. Man hade under dagen repeterat in ett antal kompositioner av gruppens medlemmar, och resultatet motsvarade högt ställda förväntningar! Det svängde och värmde, och Görans humoristiska och avspända mellansnack höll alla på gott humör. Det här är musik på hög och professionell nivå.

Att de garvade herrarna också kan inspirera andra, leda och undervisa, fick vi övertygande bevis för i konsertens inledning. Första "halvlek" disponerades av två grupper afro-studenter från Ingesund; sångerskorna Therese Klenfeldt och Maja Karlson, flygelhornisten Tomas Nilsson, saxofonisterna Daniel Älgå och Johan Lierberg, gitarristen Martin Högberg, pianisten Magnuz Folke, basisterna Fredrik Falk och Ola Hedman, samt trumslagarna Sofia Hermansson, Lars Holm och Pontus Torstensson - alla visade att återväxten inom svensk jazzmusik är säkrad!

Grupperna hade gett sig på ganska avancerat material exempelvis Chick Coreas's "Humpty-Dumpty", men allt levererades avspänt och musikaliskt, och alla gjorde fina insatser, vilket också uppskattades av undertecknad och en stor publik!

-----------------------------