Kenneth Arnström Sextett "Le Band"
18 mars 2005
Rackstadmuseet

Swing-sväng på Rackstadmuseet

text : Sven Ljungberg

Swing swing swing hade arrangerande Arvika Jazz Club utlovat till fredagens konsert på Rackstadmuseet. Kenneth Arnström med medmusikanter uppfyllde till fullo de högt ställda förväntningarna med en skönt svängande helkväll. Så snart kapellmästare Tom Näsbjer stampat in Eddie De Lang och Louis Alters "Do you know what it means to miss New Orleans" spred sig en värme i lokalen. Kanske var det Louis Armstrong som tittade in från dom högre sfärerna och med ett uppskattande leende tog emot Le Bands version?
Flera nummer var plockade från Armstrongs repertoar, men det var verkligen inte frågan om någon "ängslig kopiering" utan musiken var fångad i ett eget uttryck.

Självklart var det en påtagligt kompetent sextett Arnström hade med sig även den här gången. Lysande, och högljutt uppskattade, solon avlöste varandra. Sextetten visade sig i praktiken utgöras av en septett eftersom tenoristen Arnström dubblerade med utsökta solon på klarinett. Kapellmästaren och trumpetaren Tom Näsbjer visade sin multilinguala kapacitet genom framstående vokala insatser inte bara på engelska utan även på tyska och finska! En "Mackie Messer" vars strama inramning visade drag av Brecht och Weills scenversion av Tolvskillingsoperan sjöngs på originalspråket innan den avslutades med ett par rundor "Armstrongsväng", men även en finsk tango exekverades med stor övertygelse.

Dicken Hedrenius på trombon var, förutom en utmärkt instrumentalist, även en stor showman! Som introduktion till Stardust bjöd Dicken på en kortversion av "När trollmor har lagt de elva små trollen och bundit fast dom i svansen" som gled över i Värmlandsvisan för att avslutas med Yesterday! Slå det, den som kan!

Jan Sjöbloms pianospel visade stor spännvidd. Från Fats Waller inspirerat "stridepiano" till Ellingtonsk elegans. Lyhört och elegant! Även kompet i övrigt, Lasse Burman bas och Jan Franzén trummor, var högklassigt. Drivande, fantasifullt och i ständig dialog med solisten. När avslutningsnummret "Farewell Blues" klingat ut fick artisterna välförtjänt motta publikens stående ovationer!

-----------------------------