När Rigmor kommer till Arvika
och sjunger är succén
redan given - oavsett vilka hon
har med sig. Det blir folkfest,
som i onsdagskväll på
Restaurangen.
Restaurangens stora lokal var överfylld,
och trots trängseln var stämningen
trivsam och förväntansfull.
Rigmors vän - tenorsaxofonisten
och flöjtisten, kompositören
och arrangören Magnus Lindgren
inledde med Ingesounders och koppplade
omedelbart greppet om lyssnarna.
Han har under några dagar
repeterat bandet, och hans långt
ifrån lättspelade arr
satt som de skulle!
Då var det dags för
Rigmor. Hon är ett märkligt
fenomen. För undertecknad (och
många andra) är hon kanske
den bästa av den unga jazzsångargenerationen
- hon berör, hon får
text och melodi att leva.
Denna kommunikation uppnår
hon utan några yvigheter eller
konstgrepp. Hon är sig själv,
och får fram det hon vill
- vare sig hon kompas av ett ensamt
piano eller ett fullbesatt storband.
Rigmor är också en artist
i ständig utveckling. Hon har
tänjt sitt register, både
uppåt och nedåt. De
djupa alttonerna låter nu
varma och fylliga, det högsta
registret öppet och klart:
som en ytterst porlande vårbäck
förmedlar hon glädje till
oss.
Några axplock ur repertoaren:
"Black coffee" trio med
Magnus Lindgren och (inhoppade)
Daniel Nolgård - här
skapades illusionen av rytmsektion
med hjälp av väsande flöjt
och läpp-stupljud, "Prelude
to a kiss", ett vackert exempel
på Ellingtons lyrtiska kromatism,
"It dont mean a thing"
- just det; Swing!
Magnus Lindgren är en förnämlig
saxofonist, men just ikväll
stod hans fantastiska flöjtspel
i fokus, liksom hans arr och kompositioner,
t.ex. "Paradise open"
och "Desert Room"
Magnus delade frikostigt med sig
av soloutrymmet till Ingesoundersmedlemmarna,
bland andra Mattias Lindholm (trumpet),
Per Lundin (piano), Daniel Älgå
(tenorsax), Pia Hermansson (congas),
Anti Ojala m.fl.
Publiken, Arvika Jazz Club och
Restaurangen är att gratulera!
|