Bobo Stenson Trio
Rackstadmuseet 25 april 2007
Lyhörd intensiv jazz
|
text: Sven Ljungberg (AN)
|
En stor och förväntansfull
publik hade samlats i Rackstadmuseet
i onsdags kväll, för vad
intuitionen signalerade skulle bli
säsongens jazzupplevelse.
Kvällen inleddes med en grupp
unga jazzmusiker från Ingesund,
med låtskrivaren, sångerskan
och pianisten Kerstin Ekling i spetsen.
Kvartetten var en trevlig bekantskap.
Svängigt och mycket snyggt,
med tydliga rötter i Joni Mitchells
jazzutflykter från tidigt
åttiotal.
Bobo Stensons senaste framträdande
i Arvika var i höstas med Monk
/ Mingus by 5. Den konserten var
en av fjolårets bästa
och onsdagskvällens konsert
var minst i samma klass fast naturligtvis
helt annorlunda. Monk / Mingus by
5 präglades av Monk och Mingus,
medan triokonserten präglades
av de tre underbart lyhörda
musikerna Stenson, Jormin och Fält.
Bobo Stenson har en fyrtioårig
karriär i bagaget, han har
"spelat med alla" och
bland annat belönats med Orkester
Journalens Gyllene Skivan vid två
tillfällen. Anders Jormin är
en av Sveriges mest välrenommerade
basister och tillika professor i
improvisationsmusik vid musikhögskolan
i Göteborg. Jag kan tänka
mig att Jon Fält är hjärtligt
trött på alla recensioner
som börjar med "unge Jon
Fält", för sett till
mognad och uttryck står han
inte sina äldre kollegor efter.
Ett kvitto på Fälts kvaliteter
är att han alldeles nyligen
erhöll
årets Alice Babs stipendie!
Genomgående för konserten
var den enorma lyhördheten,
humorn och villigheten att lämna
utrymme till medmusikerna. En rolig
episod var en ilsket ringande mobiltelefon,
vars signal omedelbart fick en musikalisk
kommentar från scenen!
Ett kapitel för sig är
teknik, musikalisk hantverksskicklighet.
Det kan vara en gåva eller
en plåga, beroende på
innehavaren. För Stenson och
hans medmusiker är tekniken
så självklar att tanken
"jag gör det för
att visa att jag kan" inte
existerar! Ett fullödigt musikantskap,
parat med ett starkt och personligt
material gjorde konserten till pärla
att länge bevara i minnet.
Omtumlande Bobo Stenson lämnar
ingen oberörd
text: Olle Hernegren (VF)
www.vf.se
Skriptus
hemsida
Om någon i denna stund fortfarande
irrar omkring i östra delarna
av Arvika så är det förmodligen
en besökare från Bobo Stenson
Trios konsert på Rackstadmuséet
i onsdags. För det är omtumlad
man lämnar en föreställning
av denna unika ensemble.
Pianisten Bobo Stenson och basisten
Anders Jormin har bakom sig ett samarbete
som går tillbaka till 1970-talet,
och de båda har tillhört
centralfigurerna i den europeiska
jazzen sedan dess. Under senare år
har slagverkaren Jon Fält en
plats i gruppen. Jon Fält, som
nyligen fick Alice Babs jazzstipendium,
är en lekfull, kreativ och personlig
improvisatör.
Bobo Stenson och Anders Jormin lotsar
oss varsamt men bestämt in i
trions värld med en duett som
växer fram ur ingenting och får
puls och fastare form när Jon
Fälts känsliga och egensinniga
slagverk kommer in. Från första
stund har trion publikens fullständiga
koncentration.
I tolkningen av Charles Ives stycke
Serenity visar Jormin sin instrumentteknik
när han spelar flageoletter.
Han får fram basens övertoner
och får den mästerligt
att klinga som en violin. Stycket
övergår i Tony Williams
There Comes a Time som kokar av rytmer
och klanger.
Och när tolkningen av Henry Purcells
Music For a While fyller hallen visar
trion att gränsen mellan "jazz"
och "klassisk musik" kan
vara en subtil företeelse.
Man är alltså omtumlad
när man lämnar en konsert
med Bobo Stenson Trio. Det finns en
pregnans och en angelägenhet
i musiken som inte lämnar någon
i den intensivt lyssnande publiken
oberörd. Det blir inte bättre
än så här.
Att glädjas åt denna kväll
var också förbandet Hoppsan
Kerstin, en kvartett från Ingesund
med Kerstin Ekling på piano
och sång, Martin Norberg på
flöjt och sax, Johan Bengtsson
på bas och Jocke Landgren på
slagverk. Bandet spelade Kerstins
personliga kompositioner med driv,
glädje och kunnande. |
Fenomenal musik för alla tider
Bobo Stenson Trio
Rackstadmuseet, Arvika
text: Johnny Olsson (NWT)
www.nwt.se
Fenomenalt, utbrast bänkgrannen
i mitt öra medan pianisten Bobo Stenson
och medspelarna i hans trio, basisten Anders
Jormin och trumslagaren Jon Fält, bugade
för rungande applåder efter sista
numret i Rackstadsmuseet, Arvika, där
de framträdde åt stans jazzklubb
i onsdags.
Och detta enkla, men innehållsmässigt
heltäckande ord - enastående
och förbluffande är synonymer
som brukar stå i ordlistor - kunde
räcka som recension.
Ty enastående är trion, både
i sin helhet och dess delar, och musiken
den gör. Och vill man bli förbluffad,
vilket man gärna vill, men rätt
sällan ges tillfälle till, kan
man ägna sig åt att bli det över
den totala behärskningen av de medel
de tre tar i bruk för att deras arbete
ska bli enastående. Det är brukligt
att man räknar upp en rad faktorer
för att motivera varför man menar
att man upplevt kvalité. I det här
sammanhanget vore den sortens i och för
sig välmenta advokatyr snudd på
förolämpande.
Den som har öron, han höre,
står det i en välkänd bestsellerbok.
Nämligen att det rör sig om mästarspel
på alla händer och sånt
behövs det inte petas i. När stora
elefanter tar sina danssteg och man råkar
vara på plats är det inte läge
för att förlora sig i koreografiska
detaljer, det är den sortens tillfällen
alltför sällsynta till. Och av
den dansanta djurarten i jazzfaunan är
de här tre bland de allra största.
Man far omkring och lyssnar i alla vrår
och det allra mesta man hör är
hantverk. Inget ont i det - ärligt
och väl utfört hantverk ska inte
föraktas. Det finns för all del
en annan sort som mest är välpolerat
bedrägeri och värt allt förakt
man kan åstadkomma, men det kan vi
bortse från.
Hantverk måste emellertid, även
gott sådant, hålla sig inom
sina ramar, exempelvis de stilistiska. Att
fylla dem kan vara svårt nog. Men
somliga nöjer sig inte: begåvning,
arbetsdisciplin och temperament tvingar
dem att spränga ramarna och ladda det
hela med innebörder långt utanför
hantverksformalia. Då blir det konst
och det är vad Bobo Stensons trio sysselsätter
sig med. Att de spelade i ett konstmuseum
är med andra ord alldeles rätt.
Nå, vilken stil företräder
de?
Musik heter den.
Nutida musik? Javisst, men mer än så
- musik för alla tider.
Den spelar de ganska sällan i sitt
hemland Sverige, men ofta på kontintenten
och i andra världsdelar.
Är vi inte riktigt mogna för den
sortens musikaliska djuperfarenheter,tro?
|