Ungdomens jazzkväll
Lasse Maja Krog
7 maj 2002

text : Keeper

Josefin och Samuel stipendiater

För femte året i följd delade Arvika Jazz Club vid tisdagskvällens Ungdomens jazzkväll på Restaurang Lassemaja ut sina stipendier till lovande arvikamusiker.

Årets stipendiater blev de bägge eleverna vid Solbergagymnasiets estetiska program, Josefin Groth, sång, och Samuel Nissilä-Källström på piano, bägge 18. Stipendierna delades ut i en paus under den stämningsfulla kvällen av Jazzklubbens Pelle Broberg och Matts Bärjed. Stipendierna utgörs av vardera 1000,- och en litografi av Jörgen Zetterquist.

Applåder och visslingar i den fullsatta lokalen! -En gång tillhörde jag själv ett arvikagäng där Ulf Groth spelade gitarr, nämnde Pelle Broberg i sitt högtidstal. Föga anade jag då att en jag en dag skulle få dela ut ett sådant här pris till en av hans ättlingar som lovande jazzsångerska och för övrigt få se en annan lovande ättling i samma band, Josefins bror Karl-Johan på trummor. Bollen är rund, menade möjligen Pelle Broberg. Eller hur man nu uttrycker sig i jazzkretsar.  –Vad månde bliva? sades det också om de bägge lovande stipendiaterna.

Båda i ständig utveckling, de kan gå hur långt som helst, underströk inte minst musiklärarna Göran Rahmberg och Nisse Liljedahl.  –Två värdiga och begåvade stipendiater, bägge speciella i sin framtoning. Josefin har en härlig scenframtoning, en bra fokusering. Det kan sluta med nåt stort en dag på våra jazzscener. till att börja med när de nu gör sista året på Solbergagymnasiets estetiska program, förhoppningsvis kommer in på Ingesund, antingen på musiklinjen vid folkhögskolan eller direkt på musikhögskolan. –Där kommer de ändå att hamna så småningom, anar de. Jazzkvällen på Lassemaja där banden avlöste varandra på scenen avslöjade åtskilliga begåvningar även i övrigt i det unga jazz-Arvika. –Som synes har vi inga problem med återväxten, konstaterar Pelle Broberg och pratade då för Arvika Jazz Club. Det vimlar av talanger, alla med sina olika stilar. Den instrumentala standarden är hög och det finns även flera goda solister.

Ett resultat av den fina verksamheten vid kommunala musikskolan och de estetiska linjerna vid Solbergagymnasiet. Det ser fint ut för framtiden. Att intresset för jazz är stort även på den här nivån avslöjade än en gång även Ungdomens speciella jazzkväll. Medverkande band var Samuel Nissilä-Källströms trio, fyra ensembler från Solbergagymnasiets estetiska program, Pelle Brobergs Dry Martini, kommunala musikskolans storband samt Angelicas och Sofias superduo.

-----------------------------