Ytre Sulöens Jassensemble
8 april 2005
Olssons Magasin

NORSK JAZZ-KNOCK

text : Sven Ljungberg
(AN)

Det är inte ofta man som lyssnare är nära att golvas av ett band redan under soundchecken, men Ytre Sulöens Jassensemble var snubblande nära att lyckas! Hur skall man då beskriva ett band som blandar kompositioner av Eric Clapton, Wynton Marsalis, Gary Mulligan och Duke Ellington med en tradjazzstandard som St Louis Blues och sedan spelar som om det var fullständigt självklart? Den som hade oturen att inte vara på Olssons Magasin i fredags får nöja sig med att bara gissa! Tradjazz med vidgade referensramar, med en samtidig passion för sväng och kryddat med en försvarlig dos musikantskap. Närmare ett försök till beskrivning kommer i alla fall inte jag!

De tre av Jassensemblens grundare som fortfarande finns kvar i bandet är Einar Aarö banjo, Ottar Anderson trummor och Jens Arne Molvaer klarinett. Unge trumpetaren Kåre Nymark presenterade trion något vanvördigt, men med glimten i ögat, som "Ytre Sulöens Jurassic Park". Tubavirtuosen David Gald, vikarierande pianisten Ivar Andresen och kraftfulle trombonisten Jan Inge Melsaeter fullbordade "lineupen".

Låtlistan såg alltså snarast ut som om den lånats från musikesteternas höstshow, men variationen i repertoarvalet transformerades genom bandets personliga "Ytre Sulö Sound" till en sammanhållen helhet. Den kluriga spelstilen är snarast inspirerad av tidig New Orleans jazz, men influenser från andra stilar och epoker är uppenbara. Att trumpetaren Wynton Marsalis "In the court of King Oliver" inledde konserten var knappast en slump. Kåre Nymark visade flyt och intensitet sitt solo och satte ribban högt för samtliga!
Tubaisten David Gald är värd ett kapitel för sig! En sann musikant som förutom fantasifullt komp tog solon som bara kan beskrivas som sanslösa. Galds melodispel i "Smile" från Chaplins "Moderna Tider" var för mig kvällens höjdpunkt. Bilden av Chaplin som förvirrad humanist i en omöjlig omgivning frammanades med all önskvärd tydlighet.

I Steve Wonders klassiker "For once in my life" hade pianisten Andresen och trombonisten Melsaeter ett finstämt duoparti. Tyvärr stördes ljudbilden av den digitala klangen från Andresens keyboard, som inte alls trivdes ihop med den organiska blåsarklangen.
Ytre Sulöens Jassensemble avslutade med fredagens konsert Arvika Jazz Clubs vårprogram, en vår som bjudit på Arvikas jazzvänner på idel godbitar!

Vestlandet möter New Orleans
YTRE SULÖENS JASSENSEMBLE
Olssons Magasin, Arvika
Publik: Fullsatt
Höjdpunkt: Ellington i Sulötappning

Text: Olle Hernegren, Värmlands Folkblad www.vf.se

2005-04-11

KAN EN VINDPINAD bygd på Norges Vestland ha något som gör musiklivet speciellt fruktbart? I Ålesundstrakten fanns i alla händelser på 1980-talet en skapande jazzmiljö som skulle fostra några musikanter av alldeles speciellt slag. Brazz Brothers, som besökt Värmland åtskilliga gånger, är en grupp med bakgrund i denna miljö.
Ett annat Vestlandsband är Ytre Sulöens Jassensemble, som blivit ett av de mest välrenommerade i branschen. Det var alltså ingen tillfällighet att Olssons Magasin var välfyllt när bandet spelade där i fredags. Sin inspiration har ensemblen hämtat från den traditionella New Orleans-jazzen, men man ger det hela en personlig prägel, inte minst genom låtvalet. Vid sidan av klassiker som St. Louis Blues plockar man in låtar av bland andra Charlie Chaplin, Eric Clapton och Gerry Mulligan. Bandets tunga version av Chaplins Smile skulle kunna leda en begravningsprocession i New Orleans. En annan höjdpunkt var ett stycke ur Duke Ellingtons Second Sacred Concert.
Allt är framfört med stor stilkänsla, musikalitet och hög svängfaktor.

TRE MEDLEMMAR har hängt med sedan starten 1973: Klarinettisten Jens Arne Molvaer, trumslagaren Ottar Andersen och banjoisten Einar Aarö. Dessutom finns David Gald på tuba, Jan Inge Melsaeter på trombon, Kåre Nymark jr på trumpet samt Askjell Molvaer på piano - denne var dock för denna turné ersatt av en utmärkt vikarie. Spelet är på traditionellt sätt rörligt, stundtals som en kollektiv improvisation där alla bidrar med melodiska och rytmiska figurer till en sammansatt bild. Samtliga har förstås total koll på sina instrument och på den stil de representerar.

FÖR ATT BARA nämna två: David Gald imponerar - hans spel är långt från tubans ursprungliga enkla markeringar av två slag i takten. Hans lättrörliga och tonrika solon trotsar den krävande tubans motstånd. Och på trummor spelar Ottar Andersen med en rytmisk precision av högsta klass.
Ytre Sulöens Jassensemble stod för en trivsam kväll. Möjligen fick man en känsla av att kvällen gick på rutin, men det var onekligen rutin på högsta nivå.

-----------------------------