Det är
inte ofta man som lyssnare är
nära att golvas av ett
band redan under soundchecken,
men Ytre Sulöens Jassensemble
var snubblande nära att
lyckas! Hur skall man då
beskriva ett band som blandar
kompositioner av Eric Clapton,
Wynton Marsalis, Gary Mulligan
och Duke Ellington med en tradjazzstandard
som St Louis Blues och sedan
spelar som om det var fullständigt
självklart? Den som hade
oturen att inte vara på
Olssons Magasin i fredags får
nöja sig med att bara gissa!
Tradjazz med vidgade referensramar,
med en samtidig passion för
sväng och kryddat med en
försvarlig dos musikantskap.
Närmare ett försök
till beskrivning kommer i alla
fall inte jag!
De tre av Jassensemblens grundare
som fortfarande finns kvar i
bandet är Einar Aarö
banjo, Ottar Anderson trummor
och Jens Arne Molvaer klarinett.
Unge trumpetaren Kåre
Nymark presenterade trion något
vanvördigt, men med glimten
i ögat, som "Ytre
Sulöens Jurassic Park".
Tubavirtuosen David Gald, vikarierande
pianisten Ivar Andresen och
kraftfulle trombonisten Jan
Inge Melsaeter fullbordade "lineupen".
Låtlistan såg alltså
snarast ut som om den lånats
från musikesteternas höstshow,
men variationen i repertoarvalet
transformerades genom bandets
personliga "Ytre Sulö
Sound" till en sammanhållen
helhet. Den kluriga spelstilen
är snarast inspirerad av
tidig New Orleans jazz, men
influenser från andra
stilar och epoker är uppenbara.
Att trumpetaren Wynton Marsalis
"In the court of King Oliver"
inledde konserten var knappast
en slump. Kåre Nymark
visade flyt och intensitet sitt
solo och satte ribban högt
för samtliga!
Tubaisten David Gald är
värd ett kapitel för
sig! En sann musikant som förutom
fantasifullt komp tog solon
som bara kan beskrivas som sanslösa.
Galds melodispel i "Smile"
från Chaplins "Moderna
Tider" var för mig
kvällens höjdpunkt.
Bilden av Chaplin som förvirrad
humanist i en omöjlig omgivning
frammanades med all önskvärd
tydlighet.
I Steve Wonders klassiker "For
once in my life" hade pianisten
Andresen och trombonisten Melsaeter
ett finstämt duoparti.
Tyvärr stördes ljudbilden
av den digitala klangen från
Andresens keyboard, som inte
alls trivdes ihop med den organiska
blåsarklangen.
Ytre Sulöens Jassensemble
avslutade med fredagens konsert
Arvika Jazz Clubs vårprogram,
en vår som bjudit på
Arvikas jazzvänner på
idel godbitar!
Vestlandet möter New Orleans
YTRE SULÖENS JASSENSEMBLE
Olssons Magasin, Arvika
Publik: Fullsatt
Höjdpunkt: Ellington i Sulötappning
Text: Olle Hernegren, Värmlands
Folkblad www.vf.se
2005-04-11
KAN EN VINDPINAD bygd på
Norges Vestland ha något
som gör musiklivet speciellt
fruktbart? I Ålesundstrakten
fanns i alla händelser
på 1980-talet en skapande
jazzmiljö som skulle fostra
några musikanter av alldeles
speciellt slag. Brazz Brothers,
som besökt Värmland
åtskilliga gånger,
är en grupp med bakgrund
i denna miljö.
Ett annat Vestlandsband är
Ytre Sulöens Jassensemble,
som blivit ett av de mest välrenommerade
i branschen. Det var alltså
ingen tillfällighet att
Olssons Magasin var välfyllt
när bandet spelade där
i fredags. Sin inspiration har
ensemblen hämtat från
den traditionella New Orleans-jazzen,
men man ger det hela en personlig
prägel, inte minst genom
låtvalet. Vid sidan av
klassiker som St. Louis Blues
plockar man in låtar av
bland andra Charlie Chaplin,
Eric Clapton och Gerry Mulligan.
Bandets tunga version av Chaplins
Smile skulle kunna leda en begravningsprocession
i New Orleans. En annan höjdpunkt
var ett stycke ur Duke Ellingtons
Second Sacred Concert.
Allt är framfört med
stor stilkänsla, musikalitet
och hög svängfaktor.
TRE MEDLEMMAR har hängt
med sedan starten 1973: Klarinettisten
Jens Arne Molvaer, trumslagaren
Ottar Andersen och banjoisten
Einar Aarö. Dessutom finns
David Gald på tuba, Jan
Inge Melsaeter på trombon,
Kåre Nymark jr på
trumpet samt Askjell Molvaer
på piano - denne var dock
för denna turné
ersatt av en utmärkt vikarie.
Spelet är på traditionellt
sätt rörligt, stundtals
som en kollektiv improvisation
där alla bidrar med melodiska
och rytmiska figurer till en
sammansatt bild. Samtliga har
förstås total koll
på sina instrument och
på den stil de representerar.
FÖR ATT BARA nämna
två: David Gald imponerar
- hans spel är långt
från tubans ursprungliga
enkla markeringar av två
slag i takten. Hans lättrörliga
och tonrika solon trotsar den
krävande tubans motstånd.
Och på trummor spelar
Ottar Andersen med en rytmisk
precision av högsta klass.
Ytre Sulöens Jassensemble
stod för en trivsam kväll.
Möjligen fick man en känsla
av att kvällen gick på
rutin, men det var onekligen
rutin på högsta nivå.
|